[C++] Proměnné


Minulý článek seznámil čtenáře s výpisem informací na obrazovku nebo zakončením řádku. Tentokrát se přiblížíme více proměnným a vstupu hodnot do proměnných.


Aby jsme mohůli tvořit proměnné musíme znát i datové typy informací, které očekáváme, že se budou do nich zapisovat. Tedy pokud máme proměnnou s názvem A a její datový typ je nastaven na celá čísla, tak do ní je nemožné zapisovat znaky. To by mohlo způsobit buď chybu při kompilaci programu nebo případné zhroucení programu při jeho spuštění. Aby jsme šli od úplných počátků tak…

Proměnná je vlastně jasně vymezeným místem v paměti počítače. Když si představíme malou knihovničku, tak jedna přihrádka v knihovničce by se dala nazvat jako proměnná. Vlastně přihrádky v knihovně jsou buď naplněné a nebo prázdné a to samé je i v programování. Každé proměnné přiřazujeme určitý datový typ. Pokud se opět vrátíme k naší knihovničce, datovým typem můžeme označit například knihy s matematikou v jedné přihráce. Druhá přihrádka je vyhrazena zase pro knihy s češtinou. A opět se to týká stejným způsobem i programování. Naší proměnné přiřazujeme buď čísla, znaky nebo textové řetězce. 

V C++ máme tyto základní datové typy, které využíváme:

Aby se vše netočilo kolem teorie, ukážeme si použití těchto datových typů v praxi. Napsal jsem jednoduchý program, který vyčkává na zadání čísla od uživatele a poté jej vypíše. Jedná se o perfektní příklad jak pracovat s datovými typy.
#include <iostream>

using namespace std;

int cislicko;

int main()
{
 cout << "Zadejte cislo: ";
 cin >> cislicko;
 cout << "Zadali jste cislo " << cislicko << endl;
}

Vysvětlím tedy funkci zdrojového kódu. Program na prvním řádku obsahuje vstupně výstupní knihovnu a příkaz pro zpřístupnění direktivy. To jsme probírali, v minulém díle. Na třetím řádku máme příkaz (int cislicko;) tímto příkazem jsme proměnné cislicko přiřadili datový typ INTEGER (short int). Proměnná má v počátku nulovou hodnotu, ale dále v programu budeme její hodnotu měnit. Program ve funkci MAIN vypíše na obrazovku hlášení, aby uživatel zadal číselnou hodnotu. Ke vstupu hodnoty do proměnné slouží příkaz CIN, směrové šipky ukazují směr toku dat do proměnné. Uživatel tedy zadá číslo, program zapíše číslo do proměnné cislicko. Pak následuje řádek, který vypíše to co uživatel zadal. Program opět využívá příkazu COUT pro výpis informací na obrazovku, první co v řádku nalezneme je statický text, dále následuje hodnota proměnné a pak zakončení řádku. Program je opravdu jednoduchý a doufám, že byl i pochopitelný. V případě, že by jste něčemu nerozuměli, rád pomůžu s řešením problémů.

Příspěvek byl publikován v rubrice C++. Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>